dinsdag 28 januari 2014

schatten van de aarde.

Als klein kind
wekte edelstenen reeds mijn belangstelling.
Het eerste wat ik me kan herinneren
is die prachtige foto uit het boek "vraagbaak voor de vrouw".
Uren kon ik naar deze afbeelding kijken en alle namen van de stenen lezen.
 
In die tijd vond ik het ook steeds een feest
om met mijn vader mee te gaan naar ome Harrie en tante Bertha.
In hun woonkamer stond een grote vitrinekast
boordevol stenen en allerlei opgravingen.
opgegraven door mijn vader, samen met ome Harrie
Wat heb ik vaak mijn neus platgedrukt tegen het glas van deze kast
om alle vondsten te bewonderen..
Op zekere dag kreeg ik een aantal stenen van mijn oom;
ik voelde me de koningin ter rijk.
Ze kregen een mooie plaats op de vensterbank van mijn slaapkamer.
agaat-schijf
 
Vele jaren later, toen ik getrouwd was met mijn maatje-for-life
kregen de stenen, wederom, een plekje op de vensterbank in de woonkamer.
Vanwege een verbouwing werden de stenen zorgvuldig 
in schoenendozen opgeborgen in de garage.
Daar bleven ze echter ook.
 
Tot op een dag ... vele vele jaren later,
stoerezoon thuis kwam met een steen en zijn interesse gewekt was!
En de mijne opnieuw!!!
Samen zijn we de garage in gegaan op zoek
naar de schoenendozen met de waardevolle schatten.
 
In die tijd heb ik ook een tweejarige cursus gevolgd
in edelstenen en hun werking.
 
De stenenverzameling van stoerezoon groeide en groeide,
waardoor de vensterbank te klein werd en er een heuse vitrinekast kwam. 
 
 
Mijn eigen kleine verzameling stenen,
waar ik regelmatig mee werk
hebben een plek gekregen in het secretaire van mijn ouders.

 
En ook nu nog
als ik het open maak
kijk ik vol verwondering en bewondering
naar de prachtige schatten van de aarde.

opgraving, door mijn schoonvader, uit de mijn: piriet.
*-*

13 opmerkingen:

  1. Soms brengen wij ook mooie stenen mee van Bulgarije (zo van die witte die fel glinsteren) maar heb er totaal geen verstand van. Speur dan wel uren op het strand naar stukjes zeeglas, want die intrigeren mij ook. Maar jij hebt wel een zéér aardige verzameling net als jouw zoon. En wat doe je daar dan mee als ik nieuwsgierig mag zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha door de verhuizing zitten de mijne ook nog in een schoenendoos. Niet de bedoeling om ze daar te laten. De kleintjes zitten op het moment in een schaaltje om er ook weer mee aan de slag te gaan.

    Maar zo een mooie verzameling die in een vitrine kast past dat heb ik nog niet. Ik denk dat als ik bij jouw zou zijn ik ook met mijn neus tegen het glas zit gedrukt;-)

    Ik zie ook een verzameling Bach bloesem staan ook die heb ik. Langzamerhand wordt ik toch wel erg nieuwsgierig en kan niet wachten op de volgende blog.

    Enne bedankt voor het duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn echt prachtig! fijne avond,groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Ellis, wat een kostbare schatten. Ik wist helemaal niet dat je er zoveel had, wat een mooie verzameling. Maar goed dat zoonlief er destijds mee kwam....En een mooier plekje dan in het secretaire van je ouders hadden ze niet kunnen krijgen! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi dat je zo'n passie hebt voor deze mooie schatten, het lijkt me heel mooi om met stenen te werken en te genieten van de kleuren en vormen.
    Je eigen verzameling ligt wel op een heel bijzonder plekje zo in de secretaire.

    Fijne week en lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vader had ook hele mooie stenen en schijven en die gingen ooit naar mijn dochter waar de verzameling nog meer groeide. Maar een paar jaar geleden was de hobby over en ging alles naar een neefje.
    Wat een indrukwekkende werkplek heb je. Al weet ik niet helemaal wat ik me bij het werken met stenen voor moet stellen?
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig deze stenen.
    Mooi als je deze interesse samen kunt delen.
    Mooi die vitrine ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat grappig ik ben ook van kleins af aan gek op stenen. In de familie van mijn vaders kant was het heel gewoon dat er tijdens het wandelen een mooie steen opgeraapt werd. En als kleine Susan ging ik al mee naar edelstenenbeurzen, amethyst, rozenkwarts en tijgeroog waren mijn favoriet en ik had destijds een vakjes doos met verschillende stenen. Na mijn eerste huwelijk werd de passie weer herontdekt en nu ligt ons hele huis vol met edelstenen en tijdens een reiki sessie werk leggen we ook helende edelstenen op of om het lichaam. Ik draag zelf ook alleen maar sieraden met edelstenen. Dus bij mij zijn ze een deel van mijn leven geworden en verspreiden ze in huis hun mooie energie.
    Mooi zo jouw verzameling in de secretaire, geniet er maar lekker van van al die schatten van de aarde en mooi dat je dit samen met je zoon kan delen (mijn dochter heeft er natuurlijk ook ;) hihihi). Warme groetjes en knuffels van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stenen zijn inderdaad geheimzinnig met hun gefonkel.
    fijn dat je er zoveel hebt!

    Prettige zondag nog,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoihoi, Zou jij mij een mailtje (met je adres) kunnen sturen op sylsti @ planet . nl ?
    Ik heb gezellige post voor je klaarliggen :-)
    groetjes Syl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh echt waar? Blij verrast, wat leuk!!! Ff een vraagje: is jouw mailadres correct? Ik krijg mijn mailtje naar jou nl niet verstuurd; weet niet wat ik fout doe.

      Verwijderen
    2. oh suf zeg, moet zijn : sylstil@planet.nl
      Ik dacht al waarom hoor ik niks :-p

      Verwijderen